zondag 22 maart 2009
Changeteam 4/3: the sequel
Denktank ‘Change & Projects’ & ‘Change & Innovation’
Overzicht geformuleerde bedenkingen, twijfels, zorgen , ideeën, voorstellen…
1) De lancering van de 20/80 regel is te gratuit. Hoe implementeren we deze verhouding binnen onze werktijd? Kan de ‘20’ gecumuleerd worden als slechts 1 collega uit ’n team zich engageert? Kunt ge éénmalig enkele dagen creatief bezig zijn en je eigen 20% concentreren in een kort tijdsbestek?
2) Hoe gaat ge hier als coördinator mee om? Enerzijds de zorg voor het volbrengen van de huidige werktaken, anderzijds wilt ge jouw teamleden stimuleren/motiveren om mee creatief te zijn.
3) Zijn alle nivo’s, dus ook de coördinatoren aangesproken rond het Change-concept? In welke mate moeten zij mee ‘dragend’ zijn? Kunt ge als management van CAW alle nivo’s verplichten zich open te stellen voor dit alles?
4) Er wordt gehoopt dat er niet te snel nieuwe regels, richtlijnen komen die de creativiteit fnuiken.
5) Bij opstart/uitwerking nieuw project :
*wat bestaat er al op de markt?
*waarom voldoen huidige diensten niet, waar schort de samenwerking
*welke know-how hebben we in huis
*welke middelen staan er ter beschikking
*is ’t een project ten gunste van àlle deelwerkingen, of enkele
*vanaf wanneer zijt ge cliënt van CAW (bv bij centraal onthaal)
6) Voordat er een nieuwe project wordt uitgewerkt, hoe nodigt ge alle CAW-metropolers het best uit, hoe en waar rapporteert ge stapsgewijs de ontwikkeling van het project, wie stuurt bij? Kunnen alle voorstellen uitgewerkt worden? Wie filtert er?
7) Hoe gaat ge om met de kloof tussen ongebreideld entoesiasme enerzijds, en professioneel realisme anderzijds.
8) Hoe meet ge dat ’n startend project gedragen wordt/blijft door “alle” Metropolers?
9) Welk orgaan houdt ‘t ‘adelaarsoverzicht’ wat betreft kosten/baten, haalbaarheid, ontwikkeling van details, …
10) Hoe garanderen we de vrijwaring van onze creatieve ruimte/tijd? ’t Idee van een Metropool-cafe blijft sterk aanwezig, op regelmatige tijdstippen (niet op vrijdagnamiddag) en een ‘cafe’ dat au serieux genomen wordt (bv. in die 20%)
11) Hoe kunnen we té lange procedures vermijden om bepaalde ontwikkelingen niet een stille dood te laten sterven.
12) Wie bepaalt welke projecten gelanceerd worden / prioriteit krijgen? Moet dat bepaalt worden of begin je gewoon op touw te zetten?
Nieuwe ideeën & projectvoorstellen
1) Talentenjacht binnen Metropool & databank / fotoboek alias databank over interesses, skills, bezigheden, hobby’s, bijberoep, netwerkcontacten, ervaring met…EVC’s van Metropolers. Wie doet wat al? Wie kan wat te berde brengen? Voorstel voor DAG van Metropool.
2) Centrale verhuisploeg met medewerkers& vrijwilligers & door en voor cliënten
3) Centrale pool van vrijwilligers (ook cliënten) die kunnen ingezet worden bij de ontwikkeling & uitvoering van projecten/ werkingen.
4) Centrale vormingscel/Mertopoolacademie niet enkel voor interne vorming & opleiding van medewerkers maar ook ter ondersteuning van cliënten (welzijnsgericht, weerbaarheid, soc. Vaardigheden, korte Time-outs / survival…)
5)Overzicht/databank over practische materialen & knowhow giften & budgetkanalen, netwerkpartners..
6) Voorstel budget Change projects : 80/20 verhouding van Metropool envelop ;-)
7) Sociaal reisburo voor cliënten. Goedkoop op vakantie in binnen & buitenland, er tussen uit, wellness, time-out, ontheeming…
Met dank aan iedereen die actief was op de Change&Projects werkgroep van 4/3 !
Gert Ayco St_v
Overzicht geformuleerde bedenkingen, twijfels, zorgen , ideeën, voorstellen…
1) De lancering van de 20/80 regel is te gratuit. Hoe implementeren we deze verhouding binnen onze werktijd? Kan de ‘20’ gecumuleerd worden als slechts 1 collega uit ’n team zich engageert? Kunt ge éénmalig enkele dagen creatief bezig zijn en je eigen 20% concentreren in een kort tijdsbestek?
2) Hoe gaat ge hier als coördinator mee om? Enerzijds de zorg voor het volbrengen van de huidige werktaken, anderzijds wilt ge jouw teamleden stimuleren/motiveren om mee creatief te zijn.
3) Zijn alle nivo’s, dus ook de coördinatoren aangesproken rond het Change-concept? In welke mate moeten zij mee ‘dragend’ zijn? Kunt ge als management van CAW alle nivo’s verplichten zich open te stellen voor dit alles?
4) Er wordt gehoopt dat er niet te snel nieuwe regels, richtlijnen komen die de creativiteit fnuiken.
5) Bij opstart/uitwerking nieuw project :
*wat bestaat er al op de markt?
*waarom voldoen huidige diensten niet, waar schort de samenwerking
*welke know-how hebben we in huis
*welke middelen staan er ter beschikking
*is ’t een project ten gunste van àlle deelwerkingen, of enkele
*vanaf wanneer zijt ge cliënt van CAW (bv bij centraal onthaal)
6) Voordat er een nieuwe project wordt uitgewerkt, hoe nodigt ge alle CAW-metropolers het best uit, hoe en waar rapporteert ge stapsgewijs de ontwikkeling van het project, wie stuurt bij? Kunnen alle voorstellen uitgewerkt worden? Wie filtert er?
7) Hoe gaat ge om met de kloof tussen ongebreideld entoesiasme enerzijds, en professioneel realisme anderzijds.
8) Hoe meet ge dat ’n startend project gedragen wordt/blijft door “alle” Metropolers?
9) Welk orgaan houdt ‘t ‘adelaarsoverzicht’ wat betreft kosten/baten, haalbaarheid, ontwikkeling van details, …
10) Hoe garanderen we de vrijwaring van onze creatieve ruimte/tijd? ’t Idee van een Metropool-cafe blijft sterk aanwezig, op regelmatige tijdstippen (niet op vrijdagnamiddag) en een ‘cafe’ dat au serieux genomen wordt (bv. in die 20%)
11) Hoe kunnen we té lange procedures vermijden om bepaalde ontwikkelingen niet een stille dood te laten sterven.
12) Wie bepaalt welke projecten gelanceerd worden / prioriteit krijgen? Moet dat bepaalt worden of begin je gewoon op touw te zetten?
Nieuwe ideeën & projectvoorstellen
1) Talentenjacht binnen Metropool & databank / fotoboek alias databank over interesses, skills, bezigheden, hobby’s, bijberoep, netwerkcontacten, ervaring met…EVC’s van Metropolers. Wie doet wat al? Wie kan wat te berde brengen? Voorstel voor DAG van Metropool.
2) Centrale verhuisploeg met medewerkers& vrijwilligers & door en voor cliënten
3) Centrale pool van vrijwilligers (ook cliënten) die kunnen ingezet worden bij de ontwikkeling & uitvoering van projecten/ werkingen.
4) Centrale vormingscel/Mertopoolacademie niet enkel voor interne vorming & opleiding van medewerkers maar ook ter ondersteuning van cliënten (welzijnsgericht, weerbaarheid, soc. Vaardigheden, korte Time-outs / survival…)
5)Overzicht/databank over practische materialen & knowhow giften & budgetkanalen, netwerkpartners..
6) Voorstel budget Change projects : 80/20 verhouding van Metropool envelop ;-)
7) Sociaal reisburo voor cliënten. Goedkoop op vakantie in binnen & buitenland, er tussen uit, wellness, time-out, ontheeming…
Met dank aan iedereen die actief was op de Change&Projects werkgroep van 4/3 !
Gert Ayco St_v
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten