dinsdag 19 mei 2009

Het einde van het MGMT

Voor diegenen die nog op zoek zijn naar leesvoer voor het komende verlengde weekend: hierzie.

‘Dit boek is voor dromers en doeners, voor iedereen die zich gemangeld voelt door de bureaucratie, die zich zorgen maakt dat “het systeem” creativiteit verstikt, die zich afvraagt waarom werk soms zo ontmoedigend is en die stiekem gelooft dat het knelpunt in de top zit.’ Het is een citaat op de achterflap van het aanstekelijke boek: “Het einde van management zoals wij het kennen”. Geschreven door Gary Hamel, specialist in Strategisch Management en Innovatie. Aan de hand van een resem praktijkvoorbeelden (o.a. Toyota, General Electric, Google en Gore-Tex passeren de revue) probeert Hamel aan te tonen dat managementvernieuwing niet alleen noodzakelijk is, maar ook loont. En dat voor zowel medewerkers, leidinggevenden als het uiteindelijk organisatiedoel: de missie. Bovendien beschrijft hij via tips, lessen en suggesties hoe managementvernieuwing concreet vorm kan krijgen. Hij doet dus meer dan alleen inspireren.
Managementvernieuwing betekent voor Hamel een grondige verandering in de manier waarop managers hun werk doen en organisaties gestructureerd zijn, ‘en wel zo dat dit bevorderlijk is voor hun prestaties’. Hij presenteert een denkkader waarin organisatiecultuur en structuur onlosmakelijk verbonden zijn. En waar ingrepen in de structuur leiden tot een nieuwe organisatiecultuur. Of omgekeerd. Hij vult dit aan met een groot - en terecht - geloof in de kracht van individuele medewerkers. Medewerkers wiens creativiteit en vrijheid al te vaak beknot wordt door hiërarchie, bureaucratie, procedures en argwaan.
Hamel is ook scherp. Ondernemingen en managers die nu niet innoveren noemt hij ‘verloren’. Zij missen het lonende aan innovatie: betere prestaties, meer winst, en sterke en gemotiveerde medewerkers. Cruciaal voor Hamel is ook dat vernieuwing niet meer stopt.
Kritiek punt. De theorie en voorbeelden van Hamel komen uit de bedrijfswereld waar winst, winstdeling, onderlinge concurrentie en een nadrukkelijke loonpolitiek welig tieren. Maar het boek is te goed om het op basis hiervan weg te honen. Het bulkt van de frisse ideeën. Ideeën die mits creativiteit en doortastendheid ook voor Metropool bruikbaar zijn. (NB)

Het einde van management zoals wij het kennen - Gary Hamel & Bill Breen - Business Contact, 239 p. - ISBN 9789047000778.

Geen opmerkingen: