donderdag 29 april 2010

De Rode Pinguïn valt in de prijzen

Ik heb vandaag een vreemde dag gehad. Een paar weken geleden werd hij aangekondigd met een mailtje van het BVIC (Belgische Vereniging voor Interne Communicatie) waarvan ik lid ben: De Rode Pinguïncampagne van CAW Metropool was genomineerd als ‘beste interne campagne 2010’. Eind februari had ik vlug vlug een wedstrijdformulier ingevuld…

Leuk dacht ik: een nominatie. Maar toch was ik niet geneigd om naar het BVIC congres te gaan waar de nominaties werden voorgesteld en prijzen werden uitgereikt. Jeweetwel: te druk, te veel werk, er is altijd wel iets dat belangrijker is. Een tweede mailtje drukte erop dat mijn aanwezigheid toch gewenst was op het congres. En er stond ‘confidentieel’ boven. Mmm, dat rook naar een podiumplaats. Maar dat was uitgesloten: een vereniging waar de profitorganisaties overheersen en de nonprofit-organisaties veel groter zijn dan Metropool.

Maar allé, mijn nieuwsgierigheid won het van mijn overvolle agenda. En dus treinde, tramde en wandelde ik vandaag naar het Constant vanden Stock stadion in Anderlecht. Daar tussen de VIP-loges en onthaald door Michel Verschueren vond het jaarlijkse congres plaats van (interne) communicatiemensen. Ik heb er veel geleerd (o.a. over hoe je een intranet kan opzetten op 90 minuten!). Duchtig genetwerkt. En bij de ‘bladendokter’ de Metropolitan laten screenen. Ook lekker gegeten en gedronken. Mag ook wel voor het inschrijvingsgeld dat ik betaalde: de helft van mijn jaarlijkse vormingsbudget!

Als afsluiter maakte de trainer van de Belgische kampioenenploeg, Ariël Jacobs, de boeiende vergelijking tussen zijn job en die van een medewerker (interne) communicatie. Blijkt dat hij met veel dezelfde zaken worstelt als ik. Nooit gedacht dat ik geboeid naar een voetbalcoach zou zitten luisteren. En toen kwam het moment suprême. Dacht ik. Neen, nog niet. Eerst werd er nog een wedstrijd gehouden onder de aanwezigen. Hoofdprijs: een door alle spelers van RSC Anderlecht gesigneerd truitje én twee tickets voor de match van zaterdag 8 mei tegen Sint-Truiden. En weet je wiens naam ze uit de pot haalden? Jawel: die van mij! Voetbalanalfabeet tot en met. Maar winnen is winnen.

Dan de echte prijsuitreiking. Eerst die van het beste intranet. Interessant om te zien en te horen hoe anderen het doen. Ik hoop van harte dat ik volgend jaar onze versie van een digitale werkomgeving kan insturen… Uiteindelijk was het 16.30u en was het de beurt aan de juryvoorzitter om de drie genomineerden van de beste interne campagne voor te stellen: De Rode Pinguïn van Metropool had o.a. concurrentie van een campagne van Electrabel en van één of andere afdeling van de Vlaamse overheid. Maar door de emotie ben ik vergeten waarover die gingen. Want wat bleek: de gouden medaille was voor De Rode Pinguïn. Weer prijs!

Doorheen de mist in mijn hoofd hoorde ik flarden van het juryrapport: een sterke campagne, met een (heel) klein budget maar met een grote dosis geestdrift, creativiteit en lef. Top down gestart, maar al gauw bottom up verder gestuwd. Geïntegreerd en crossmediaal… En nog meer van dat moois.

Bij de overhandiging van de ‘oorkonde’ maakte de voorzitter een grapje over mijn haarkleur: "Dat ik wel ver ging om de campagne te doen slagen…" Net zoals die andere Metropolers die er elke dag weer staan om van Metropool een dynamische organisatie te maken waar vernieuwing een basiselement is van de organisatiecultuur. Want op die manier kunnen we nog beter dan nu onze missie waarmaken: het aanbieden van deskundig hulp-en dienstverlening aan zij die het meest nodig hebben. En dat is uiteindelijk de reden waarom we doen wat we doen.
---
Groeten van een fiere Bianca
----
P.S. Ik deel graag de Anderlechtprijzen met mijn collega's! Dus als je een fan bent van de beste ploeg van 't land mail dan voor dinsdag 4 mei je naam en contactgegevens naar bianca.dewolf@cawmetropool.be. En zet erbij wat je verkiest: de 2 tickets of het voetbalshirt. Een onschuldige hand duidt de winnaar aan.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

PROFICIAT!!!

fiere Koen

Ann zei

Dikke pluim (vis?) voor wie het beestje creëerde, aan de wedstrijd liet meedoen en, vooral, maakte tot wat het is.

Helen Blow zei

dikke, dikke proficiat!!!! we zijn blij voor jullie, echt waar!!

Anita Cautaers zei

Bravo, bravo metropolisimo.

Bianca zei

Laat het duidelijk zijn. Dit is geen persoonlijke overwinning, maar een Metropool overwinning!
Niet in het minst omdat het beleid bewust en positief inzet op communicatie en HR. En een 'campagne' kan alleen maar lukken dankzij een team van creatieve geesten: buiten de lijntjes denkende visionairs, mensen met woorden in de vingers, beeldend talent en natuurlijk heel veel mensen met een open geest...

Bianca zei

Het beeldend talent toch even op een rijtje. Dank aan:
* Lodewijck Joye om op basis van een beeld het logo te creëren.
* Karl Geluykens voor de kamp sticker en de badge.
* Lien Van Eyck voor de wisselpinguïn
Manu Dobozi als vormgever van de Metropolitan.

luc zei

Dikke proficiat en met mijn gewicht wil die proficiat heel veel zeggen!

Leen zei

Knap hoor!

Anoniem zei

van een anonieme 'bullshit' leer je niet echt veel hé...

Sara zei

Die pinguïn zorgt ook voor mij elke keer weer voor goesting en energie; geniet maar van deze pluim, je hebt ze verdiend ! Proficiat !
sara